Het bedrijf Foreco won in 2015 de Cross-over Innovation Challenge met het product Nobelwood . Hét alternatief voor tropisch hardhout op basis van snelgroeiend dennenhout en een (destijds nieuw ontwikkelde) plantaardige hars. Wat heeft het winnen van XIC2015 Foreco opgeleverd? Wij spraken met Klaas Jan Swager, directeur van Foreco.

 

Wat was de reden dat je je hebt opgegeven voor de Cross-over Innovation Challenge 2015?
We waren al eerder aan het samenwerken bij verschillende projecten. Om hier meer samenhang in te kunnen brengen hebben wij een paar jaar geleden iemand aangenomen om meer en structureler vorm te geven aan cross-over innovaties. Daar kwam als gevolg van de samenwerking het project Nobelwood naar voren.

 

Wat waren voor Foreco de voordelen van het winnen van de Cross-over Innovation Challenge?
Het winnen van de Cross-over Innovation Challenge zorgt er niet alleen voor dat je wordt genoemd op de website van het XIC en partners. We hebben gemerkt dat we ook werden genoemd op kanalen waar we anders nooit vermeld zouden worden. Bovendien brengt het je in contact met andere ondernemers.

 

Heb je sinds het winnen van de award verder geïnnoveerd?
Foreco is inmiddels technisch zo ver dat we internationaal verder kunnen en je ziet ook wel dat wij worden benaderd om dit te kunnen doen. Daarnaast zijn er ook bedrijven die bij ons komen met de vraag of wij ze kunnen helpen. Soms hebben wij de expertise in huis, een andere keer sturen wij ze door naar meer gespecialiseerde bedrijven. We omschrijven continue met welke innovaties we bezig zijn, en werken daarbij met veel mensen samen. Je moet jezelf als bedrijf steeds blijven ontwikkelen en je ziet ook steeds vaker, zeker na het winnen van zo’n prijs, dat er meer samenwerkingen plaatsvinden. Mensen zoeken de samenwerking bewust op. Zo hebben wij bijvoorbeeld met een bedrijf gespecialiseerd in het maken van mascottes samengewerkt. Dat is in eerste instantie geen logische of veelvoorkomende samenwerking maar wel een gevolg van onder ander het winnen van de award.

 

Heb je zelf ook inspiratie opgedaan tijdens het congres?
Bij de Cross-over Innovation Challenge vonden wij de sprekers erg inspirerend. Ook hier leer je veel van branches welke niet je corebusiness zijn. Zo sprak Chantal Groot Kormelink over de marketing bij Cortina en was dit voor ons op commercieel vlak een erg interessante spreker. Deelname aan de Cross-over Innovation Challenge heeft er ook voor gezorgd dat we organisatorisch ons steeds meer zijn gaan verdiepen in verschillende strategieën.

 

Welke tip zou je andere ondernemers die bezig zijn met innovatie mee willen geven?
Een cross-over moet niet vrijblijvend zijn. Je moet zorgen voor organisatie van de innovatie en het structureel oppakken. Er is commitment nodig om van een samenwerking een succes te kunnen maken. Daar moet je zowel op papier, budgetmatig als agendatechnisch rekening mee houden.

 

Meer informatie in de in 2015 gemaakte video: